دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) یا بازار یابی دیجیتال را می توان با بیانی ساده مجموعه فعالیت هایی معرفی کرد که در بستر اینترنت و با هدف بهبود کسب کار انجام می گردد. بازاریابی دیجیتال یکی از زیر شاخه های مدیریت بازاریابی است که در دهه اخیر به صورت چشم گیری مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفته است.در این مقاله در باب سه موضوع کلی صحبت خواهیم کرد:

۱) دیجیتال مارکتینگ چیست؟
۲) ابزارهای لازم برای بازاریابی دیجیتال
۳) تکنیک های پیاده سازی بازاریابی دیجیتال

برای پاسخ به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست؟ و درک بیشتر از مفهوم بازاریابی به روش دیجیتال بهتر است کمی از شیوه های تبلیغاتی سنتی سخن بگوییم و آنها را با شیوه های نوین دیجیتال مارکتینگ مقایسه کنیم. نیم نگاهی نیز به آمار و ارقام جهانی در ارتباط با افزایش کاربران اینترنتی و شبکه های اجتماعی داشته باشیم.

مقایسه تبلیغات سنتی و دیجیتال

همانطور که می دانید در دهه های گذشته تبلیغات بخش قابل توجهی از بودجه صاحبان کسب و کار را به خود اختصاص داده بود،تبلیغات شهری، بنر ها،تبلیغات تلوزیونی و رادیویی و … هزینه های گزافی داشته و برای تمامی مخاطبان با هر سلیقه و هر سن و سالی انجام می گرفت به این امید که شاید درصدی از آنها مشتری بالقوه باشند.در دیجیتال مارکتینگ هزینه های تبلیغاتی فقط و فقط صرف مشتریان بالقوه می شود چرا که در این روش ها مخاطبین بر اساس ,سن، جنسیت، شغل و علاقه مندی قابل دسته بندی هستند و این دسته بندی به هدفمند تر شدن تبلیغات کمک می کند.
مهم ترین مزیت دیجیتال مارکتینگ نسبت به روش های سنتی امکان بررسی دقیق رفتار مخاطبان ،تبادل نظر و ایجاد رابطه نزدیک با آنها و بررسی عملکرد کمپین های مختلف و آنالیز چالش های سفر مشتری است.
در روش های دیجیتال هزینه های تبلیغاتی بسیار کاهش پیدا کرده وجامعه مخاطبین نیز بسیار بیشتر از روش های سنتی است.
تمامی ابزار ها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ برای پیاده سازی به اینترنت نیاز دارند در صورتی که تبلیغات سنتی بهصورت آفلاین انجام میشد.
حال با این مقایسه به راحتی می توان گفت دیجیتال مارکتینگ مجموعه روشهایی است که به صورت آنلاین به تبلیغات کسب و کار شما کمک می کند.
آمار های جهانی افزایش کاربران اینترنت
اگر نگاهی به آمار افزایش کاربران اینترنت داشته باشیم به اهمیت آشنایی با ابزار ها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ پی خواهیم برد.
در سال ۲۰۰۰ کاربران اینترنت به حدود ۳۶۰ میلیون نفر رسید.در سال ۲۰۱۴ این آمار به طرز شگفت انگیزی به ۳ میلیارد نفر افزایش یافت .این آمار در سال ۲۰۱۶ به ۴٫۷ میلیارد نفر رسید و پیش بینی ها نشان گر این است که در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۶ میلیارد نفر کاربر دائمی اینترنت خواهند بود.این آمار زمانی جالب تر می شود که بدانید در سال ۲۰۱۷ جوانان بین ۱۷ تا ۲۵ سال روزانه حدود ۳٫۵ ساعت از وقت خود را فقط با شبکه های اجتماعی پر کرده اند.این آمار و ارقام دلیل روشنی برای اهمیت آشنایی و استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ در زمینه تبلیغات می باشد و همچنین اهمیت فرصت خوبی است تا از این همه کاربر و مخاطب آنلاین برای معرفی کسب و کار استفاده کرد.
افزایش ۵ درصدی کاربران ایرانی اینترنت در سه سال اخیر موجب شد تا صاحبان کسب و کار ایرانی نیز به سمت آژانس های دیجیتال مارکتینگ گرایش پیدا کرده و به اهمیت استفاده از تبلیغات دیجیتالی پی ببرند.در بخش بعد به معرفی ابزار های دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ:

در این بخش به معرفی ابزار های مورد نیاز برای به کار گیری تکنیک های دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت. این ابزار ها تکمیل کننده هم هستند و استفاده تکنیکی از همه آنها می تواند برای داشتن تبلیغاتی موثر لازم و ضروری است.
• وب ‌سایت آنلاین
• وبلاگ
• مقالات و کتاب‌های صوتی یا پی دی اف
• اینفوگرافیک‌ها
• ابزارهای ارتباطی
• شبکه‌های اجتماعی
• بروشورهای الکترونیکی
• لوگو سازی و یا فونت منحصر به فرد

معرفی تکنیک های دیجیتال مارکتینگ:

در این بخش به روش ها و تکنیک هایی خواهیم پرداخت که لازمه پیاده سازی دیجیتال مارکتینگ هستند و در ادامه هر کدام از تکنیک های نامبرده را توضیح خواهیم داد.
• بهینه سازی موتور های جستجو:search engine optimization (SEO)
• بازاریابی محتوا content marketing :
• بازاریابی شبکه های اجتماعی : social media marketing(SMM)
• تبلیغات کلیکی ppc :
• تبلیغات بنری : banner advertising
• ایمیل مارکتینگ : email marketing
• تبلیغات پیامکی: sms advertising
• بازاریابی توسط موتورهای جستجو :(sem)
• بازاریابی ویدیویی: video marketing
• بازاریابی موبایلی: mobile marketing
• بازاریابی پورسانتی : Affiliate Marketing
• اتوماسیون بازاریابی : Marketing Automation

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

به مجموعه فعالیت هایی گویند که نتایج بهینه حاصل از آنها منجر به کسب رتبه بالای وبسایت به ازای جستجوی پر سرچ ترین کلمات کلیدی مرتبط باکسب و کار خواهد بود.سئو سایت یکی ازمهم ترین گام های تاثیر گذار در دیجیتال مارکتینگ است.

بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوایی تکنیکی است که با استفاده از محتوایی جذاب و کاربر پسند، مخاطب را به تصمیم‌گیری برای خرید تشویق خواهد کرد.استفاده از محتوایی جذاب ،معتبر و کاربردی،اعتماد مخاطب را نسبت به وبسایت و محصول شما جلب می کند و موجب می شود تا مخاطب شما به مشتری تبدبل شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی Social Media Marketing

SMM از طریق ایجاد صفحه های اختصاصی در شبکه های اجتماعی و برقراری ارتباط با کاربران می‌کوشد به فروش بیشتر شما کمک کند.شبکه های اجتماعی و حضور فعال در آنها پیوند برند با مخاطبین خود را مستحکم تر و ارتباط ها را قوی ترمی کند.همین پیوند قوی می تواند یکی دیگر از مهم ترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ باشد.

تبلیغات بر اساس کلیک PPC

گوگل ادوردز یکی از مشهورترین تبلیغات کلیکی جهان است. تبلیغات کلیکی یک علم پیچیده و یکی از جذاب ترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ است .در این تبلیغات بر اساس بازخورد مخاطب هزینه پرداخت می‌شود و تا زمانیکه بر روی تبلیغات شما کلیک نشود هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد.

تبلیغات بنری Banner Advertising

در تبلیغات بنری می توانید با استفاده از تصاویر گرافیکی به معرفی کالا و خدمات خود ب‌پردازید و مخاطب را برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت یا صفحات شبکه های اجتماعی هدایت ‌کنید.

ایمیل مارکتینگ Email Marketing

با ارسال ایمیل به صورت انبوه می توان پیام هایی هدفمند به جامعه هدف ارسال کرد .هدف از ارسال این ایمیل‌‌ها کمک به اعتماد سازی و آگاهی از برند در راستای دستیابی به مشتریان وفادار است.

بازاریابی موبایلی Mobile Marketing

بهینه سازی وب سایت (سئو سایت) برای کاربران تلفن هوشمند یکی از عناصر اصلی بازاریابی موبایلی است.در حال حاضر نیز یکی از گزینه هایی که گوگل بسیار به آن اهمیت می دهد و آخرین الگوریتم خود را نیز در همین باره منتشر کرده است بحث بهینه سازی وب سایت برای موبایل است.

تبلیغات پیامکی: SMS Advertising

در شرایطی که اغلب افراد گوشی هوشمند در اختیار دارند، موبایل می‌تواند ابزار بسیار مناسبی برای دیجیتال مارکتینگ باشد. پیش از هر اقدامی برای بازاریابی پیامکی لازم است یک لیست کامل از مشتریان و شماره تلفن همراهشان گردآوری کرده وسپس پیامی هدفمند برای جامعه هدفی مرتبط ارسال کنید.

بازاریابی پورسانتی: Affiliate Marketing

برای استفاده از این تکنیک قدم اول یافتن سایت هایی معتبر و با کیفیت برای همکاری است.در این تکنیک شما برای سایر برندها تبلیغ می کنید و در سودی که به آنها خواهید رساند شریک می شوید.

بازاریابی ویدیویی Video Marketing

یکی دیگر از بهترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ پس از سئو سایت و استفاده مفید از شبکه های اجتماعی ، تولید محتوای ویدئویی جذاب است.یک سئو کار حرفه ای باید بتواند با تولید محتوای ویدئویی با کیفیت و حضور فعال در شبکه های اجتماعی ویدئویی و انتشار آنها روز به روز مخاطبین وب سایت خود را افزایش دهد.تعداد افزایش روز افزون محتواهای ویدیویی در فضای وب و تمایل کاربران به مشاهده محتوای ویدیویی سبب رونق گرفتن بازاریابی ویدیویی شده‌است.

بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)

Sem یا بازاریابی موتورهای جستجو یکی از موثرترین راهکار های رشد کسب و کار محسوب می شود که به منظور تبلیغات،دیده شدن و هدایت سریع ترافیک به وب سایت شما ایجاد شده است.بازاریابی موتورهای جستجو به این نحو است که از تبلیغات پولی برای حضور در صفحه نتایج استفاده می کنید.با بیانی ساده به طور مثال شما باید به ازای عبارت کلیدی سئو در مشهد ماهانه مبلغی را پرداخت کنید تا در رتبه های خوب صفحه نتایج وب سایت شما نمایش داده شود.

باشگاه مشتریان:CRM

استفاده از نرم افزار های باشگاه مشتریان یکی از تکنیک های قدرتمند دیجیتال مارکتینگ است که امروزه استفاده از آن برای فروشگاه های بزرگ و برندهای صاحب نام الزامی است.CRMبستری است تا یک فروشگاه به راحتی اطلاعات مشتریان خود را در آن دخیره کند، بر اساس سوابق خرید آنها را دسته بندی کند، از طریق ارسال پیامک با مشتریانش به راحتی در ارتباط باشد و…
با یک نگاه به آمار کاربران اینترنت ، در مییابیم که امروزه بهترین بستر برای تبلیغات و بازاریابی ، اینترنت و شیوه های آنلاین است .به همین دلیل شناخت ابزارها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ برای رشد و موفقیت در کسب و کار امری ضروری محسوب می شود.شرکت دیجیتال مارکتینگ گرمز با استفاده از تازه ترین متد های روز دنیا و به کارگیری تمامی تکنیک های دیجیتال مارکتینگ در زمینه تبلیغات و بازاریابی دیجیتال فعالیت کرده و آماده خدمت رسانی به شما صاحبان کسب و کار می باشد.

Leave a Comment